Режиссёру – Мел Гибсон
Сценарийин жазгандар – Мел Гибсон, Фарад Сафиния
Продюсери – Нед Дауд
Ролдордо: Руди Янгблад, Далия Эрнандес, Морри Бёрдйеллоухед, Рауль Трухильо
Мазмуну
Илгери-илгери, тагыраак айтканда, 1500-жылдары Юкатан жарым аралында, калың жунглинин ичинде эч кимге тийишпей, табият менен достукта бир чоң уруу жашайт. Алп денелүү, тиштери апакай адамдар мергенчилик менен жан багып, үйбүлө күтүп, бала чоңойтушат. Кечкисин оттун тегерегинде аксакалдардын сыйкырдуу жомокторун угуп, бактылуу жана ынтымактуу жашашат.
Күндөрдүн бир күнүндө түрлөрү суук, тиштери кара, моюндарына адамдын сөөктөрүнөн жасалган шуруларды тагынган башка уруунун адамдары майя уруусуна кол салат. Ошол учурдан тартып улуу цивилизация жоголо баштайт...
“Миң уккандан көрө бир көргөн жакшы” дегендей, тасманын мазмунун толук айтып берүүнүн кажети жок. Ар ким фильмде берилген ойду өзүнүн көз карашына жараша кабыл алат. Гибсондун элге жеткиргиси келген идеясы – бул адамдын ач көздүгү. Фильмде картаң санжырачы айтып бергендей, “адам баласынын курсагында чоң тешик бар. Ал тешик – түбөлүк ачкөздүктүн белгиси. Канчалык акылдуу, күчтүү болбосун, адам акыры өзүн-өзү ачкөздүктүн айынан жоготоору анык”.
Тасманын өзгөчөлүктөрү
Майя ордо шаарын кайра куруу
Майя империясы учурунда азыркы Гвемателада орун алып, биздин замандын VIII кылымында кыйрай баштаган. Учурдагы Гвемателада азыр да майя элинин урпактары жашашат. Алардын жашоо деңгээли төмөн, кээ бирлеринин билим алууга да каражаты жок.
Гибсон менен Сафиния Майя цивилизациясынын пайда болуу жана талкаланышы тууралуу санжыра, жомокторду окуп чыгууга бир нече ай кетиришкен. Майя уруусунун жоголушун далилдеген бир канча теорияларды изилдеп, алар жашаган жерлерге саякатка жөнөшкөн. Майя маданиятын канчалык терең казган сайын, кино тартуу ошончолук жеңилдеген.
Тасманын кеңешчи адиси археолог жана тарыхчы Ричард Хансен менен биргелешип фильмдин сүрөтчүсү Том Сэндерс майя элине таандык курал-жарактар, буюмдар жана кийимдерди толук изилдеп чыккандан кийин гана илгерки кездегидей шаарды курууга камынат.
Тактык менен кылдаттыкты талап кылган оор жумушту бир нече куруучу топтор, сүрөтчүлөр, скульпторлор, жашылдандыруучулар жана жергиликтүү кара жумушчулар аткарышкан. Алгач бийиктиги 5 метрлик болгон макет жасалып, андан соң жыгач, таш, жез сыяктуу табигый материалдардан чыныгы калаа курула баштаган. Куруучулар пирамидалар менен эстеликтерди, имараттар менен алачыктарды, аянт менен базарды кайрадан жаратууда жоголгон элдин куруу ыкмаларын колдонушкан. Жоопкерчиликти өзүнө алган Сэндерс 60 миллион доллар сарптап, Майя ордосун орнотуп, аны жергиликтүү элге мураска калтырып берди.
Тасмага актёр тандоо
Даярдаган Бегайым Мусакеева