ААЛАМГА КУЧАК ЖАЙГАН АЭРОПОРТТОР

Ата-бабаларыбыз учуп жүргөн канаттууларды көрүп, “биз да ушулардай болуп учсак...” деп кыялданышса керек. Алар кыялданган нерсе акырында ишке ашып, учурда кадимки көрүнүшкө айланып отурат. Ошентип, учакка түшө элек кыргызымдын саны күн санап азайып келет. А биз ошол учактарга асманга жол ачкан аэропорттор тууралуу сөз кылмакчыбыз. Анда кеттик, ой, учтук...

БИРИНЧИ ЖҮРГҮНЧҮ ЕСЕНИН БОЛГОН
XX кылымды адамзат тарыхындагы өзгөчө кылым десек жаңылбайбыз. Башка жетишкендиктерин айтып отурбай эле, ток этер жерин айтсам. Аэропорттун обого учактарды узата баштоосу ушул кылымдын 20-жылдарына туура келет. Тагыраагы, 1919-жылы Германиянын Кёнингсберг шаарында ааламдагы эң алгачкы “Девау” аэропорту иштей баштайт. “Девау” сөзү прусс тилинен которгондо “Кудай” деген маанини билдирет. Ошентип, азыркы заманбап аэропорттордун башаты “Кудайдан” башталган.
Андан соң 1921-жылы Кёнингсбергде орус-германдык “Дерулюфт” авиакаттамы түзүлөт. “Девау” аэропортунан эл аралык биринчи каттам 1922-жылы Кёнингсбергден Москвага учкан. Каттамдын алгачкы жүргүнчүлөрүнүн катарында белгилүүлөрдөн орус акыны Сергей Есенин болгонун кошумчалай кетели.
Кёнингсберг шаары II Дүйнөлүк согуштан кийин СССРдин карамагына өтүп, Калинин наамын алган. Ал кезде каттамдын убактысы 9 сааттык убакытты алса, азыр бул аралыкты учактар 2 саатта эле учуп өтүшөт.

КЫРГЫЗДАРДЫ АСМАНГА КӨТӨРГӨН “МАНАС”
“Манас” Эл аралык аэропортунун тарыхы XX кылымдын 70-жылдарына барып такалат. Аэропорт улуу жазуучубуз Чыңгыз Айтматовдун демилгеси менен “Манас” деп аталып калган.
Бул аба майданы 1974-жылы ­Ил-62 үлгүсүндөгү биринчи учакты кабыл алган. Учактын жүргүнчүсү болуп СССР министрлер кеңешинин төрагасы Н.Косыгин учуп келген. Ал Кыргызстан Компартиясынын 50 жылдыгын белгилөө салтанатына катышуу үчүн келген. Ал эми 1975-жылы жүргүнчү ташыган рейстик учак Москваны көздөй жол тарткан.
“Манас” аэропорту эски ордунан азыркы жайгашкан жерине 1981-жылы көчүрүлгөн. Андан 20 жыл өтүп, кылым жаңырган 2001-жылы “Манас” ААКсы “Манас” Эл аралык аэропорту болуп түзүлгөн.
Аталган аэропорт 4Е классына таандык. Бул бардык үлгүдөгү учактарды кабыл ала алат дегендик. Учак асманга көтөрүлгөнгө чейинки жолдун узундугу 4200 метрди түзөт.

АЭРОПОРТУН КӨРҮП ТӨРҮНӨ ӨТ
Дүйнөнүн ири деген аэропортторуна карап отуруп адам баласынын жөндөмүнө дагы бир жолу таң калбай коё албайсың. “Аэропорт – өлкөнүн дарбазасы” демекчи, ар бир өлкөнүн аэропортун көргүң келет. “Кыялдануунун зыяны жок” дечү беле? Анда, аэропорттор менен чогуу таанышалы.
Аэропорттор жүр­гүнчүлөрдү тейлөөсү, коопсуздугу, аянтынын чоңдугу жана келип-кеткен жүргүнчүлөрдүн саны боюнча өзгө­чөлөнүп турат. Учурда тейлеген жүр­гүнчүлөрдүн саны боюнча Лондондун “Хитроу” аэропорту алдыда. Жылына 84 миллион жүргүнчү тейлегенге жетишет.

МЫКТЫ ЖАНА НАЧАР АЭРОПОРТТОР
Төмөндө эң жакшы жана эң начар 20 аэропорттун тизмеси. Жыйынтык көрсөтүп тургандай, эң жакшы аэропорттор Азия чөлкөмүндө жайгашыптыр. Алар:

  1. “Чанги” (Сингапур)
  2. “Инчхон” (Сеул, Түштүк Корея)
  3. “Гонконг” (Кытай)
  4. “Амстердам” (Нидерланды)
  5. “Вантаа” (Хельсинки, Финляндия)
  6. “Будапешт” (Венгрия)
  7. “Куала-Лумпур” (Малайзия)
  8. “Сабиха Гөкчен” (Стамбул, Түркия)
  9. “Гардемоон” (Осло, Норвегия)
  10. “Афины” (Греция)

Дүйнөдөгү начар аэропорттор
Тизмеде көрүнүп тургандай, эң начар аэропорттордун биринчи үчилтиги – Европанын өкүлдөрү.

  1. “Шарль де Голль” (Париж, Франция)
  2. “Шереметьево” (Москва, Орусия)
  3. “Хитроу” (Лондон, Улуу Британия)
  4. “Лакс” (Лос-Анжелес, АКШ)
  5. “Жон Кеннеди” (Нью-Йорк, АКШ)
  6. “Бомбей” (Индия)
  7. “Дели” (Индия)
  8. “Манила” (Филиппины)
  9. “О’Хара” (Чикаго, АКШ)
  10. “Фумичино” (Рим, Италия)

Айта кетчү нерсе, жогорудагы рейтингди жүр­гүнчүлөрдү тейлөөчү абройлуу фирмалардын бири түзүп чыккан.
Ошондой эле Дубайдагы “Аль Мактум” аэропорту көлөмү жагынан дүйнөдөгү эң чоң аэропорт болуп саналат. Аянты 140 чарчы чакырымды ээлеп, курулушуна 8 миллиард АКШ доллары сарпталган. Жылына 12 миллион тонна жүк кабыл алып, 120-150 миллион жүргүнчүнү тейлей алат.

ЭҢ КООПТУУСУ КАЙСЫ?
Голландияга караштуу Сен-Мартен аралында “Ханбийке Юлиана” Эл аралык аэропорту бар. Учак учуучу жолдун узундугу 2180 метр болгонуна карабастан, бардык үлгүдөгү учактарды кабыл алат. Аэропортко конуу үчүн учактарга Махо Бич пляжынын үстүнөн 10-20 метр гана бийиктикте учуп өтүүгө туура келет.
Белгилүү футболчу Криштиану Роналдунун кичи мекени Мадейра аралында “Фуншал” Эл аралык аэропорту жайгашкан. Мындагы учактар үчүн айланадагы океан менен тоолордон сырткары учактын асманга көтөрүлүүсүнө чейинки жолдун кыскалыгы да учуп-конууга кыйынчылык туудурат. Бул нерселер аэропортту дүйнөдөгү эң кооптуулардын арасына кошот. Болуп өткөн кырсыктардын айынан учуп-конуучу жол 3 жолу узартылган.

АЭРОПОРТ КӨРККӨ КЕЛБЕЙТ УЧАКСЫЗ

  • Миң түркүн учактардын баарына эмес, алптарына токтоло кетсек. Дүйнөдөгү жүргүнчү ташуучу эң чоң учак – француз А-380 учагы. Узундугу 72 метр болсо, бийиктиги 24 метр, канаттарынын узундугу 79 метрди түзөт. Салмагы – бош турганда 276 тонна. Алп деп мына ушуну айтса болот.
  • Эл башкарган президенттер жеке учактар менен жүрүшөрү белгилүү. Орусия президенти ата мекендик Ил-96-300 үлгүсүндөгү учакта дүйнө кыдырат. Анын ичинде эки уктоочу бөлмө, мончо, эс алуу бөлмөсү, машыгуу бөлмөсү жана жыйын өтүүчү зал жайгашкан. Баасы 300 миллион АКШ долларын чапчыйт.
  • АКШ президенти Боинг 747-­200B үлгүсүндөгү учакта жүрөт. Анда операция жасоо үчүн бөлмө, 3 дарыгер, 85 телефон, 19 сыналгы бар. Учактын өзгөчөлүгү – ракеталардан, ядердик кол салуудан коргонууга жөндөмдүүлүгүндө. Баасы – 650 миллион АКШ доллары.
  • А бирок жогоруда айтылган учактардан да ашып түшкөн учак табылат экен. Баасы 1 миллиард АКШ долларын чапчыган учак орус олигархы Роман Абрамовичке тиешелүү. Учактын алтын жана жаңгак жыгачынан турган ички бөлүгү Швейцарияда жасалган . Үлгүсү – Боинг 747-200B.

Залкарбек Карабалаев
koom@super.kg

"Супер-Инфо" гезитинин материалдары жеке колдонууда гана уруксат. Жалпыга таратуу "Супер-Инфо" гезитинин редакциясынын жазуу түрүндөгү уруксаты менен гана болушу мүмкүн.
Комментарийлер (13)
honey
2010-11-05 16:58:47
Да, дуйнодо кандай гана кызыктар коп.
0
Адам
2010-11-05 20:25:33
8. “Сабина Жоксен” (Стамбул, Түркия)
аба майдандын аты “Сабина Жоксен” эмес Сабиха Гөкчен.
0
gilrfkg
2010-11-06 02:04:28
dostor siler bilesinerbi bir joluamerikada abaga jani kotorulgon samalettun dirildegine 4im4ik urunup tigilip kalip al samalet u4a albay kelip suuga kongon,eldin baary samalettun kanatina 4igip kumurskaday bolup jardamga kel4uulordu kutup turuwkan...jiyintiginda bir da adam jabir tartkan emes....
0
inessa
2010-11-06 03:19:55
эптеп эле интернеттен алып которуп койбой туурабы туура эмесби текшкрбейсинерби. канча миндеген адам окуйт газетаны
0
cosmopolit
2010-11-06 03:40:12
ошону айтсанар...
0
Aelina
2010-11-06 05:59:04
Sharl de Gol aeroportu nachar aeropot emes, tan kalichtuu,men os kozum menen korgom.
0
inessa
2010-11-06 15:12:49
кийинки санынарда ондоп жазып койгула уят кылбай.САБИНА ЖОКСЕН деген жуз каралыгынарды
0
alexandra
2010-11-07 01:36:06
Men Londondogu Hitrou jana New-Yorktogu JFK aeroporttoru arkiluu uchkam, nachar dep ayta labaym, en sonun
0
eldarbek
2010-11-07 11:42:53
“Хитроу” airportun emne uchun eki ""jakshy,"jaman" degen bolumgo koshup koydunaar?
0
Aspirant
2010-11-08 01:30:30
Туркиянын эн жакшы аэропорту Ата Турк, (Стамбул), андан кийин Эсенбога (Анкара), Сабина Жоксен эмес, СабиХа ГӨкчен деп аталган аэропорт 3-орунда турат...
0
info
2010-11-08 09:29:31
Маалымат такталды. Сиздерге рахмат!
0
antislav
2010-11-08 16:07:55
Маалыматынар такталды го гезит бетинде кантет?Эн жамандардын арасына биздин аэропортторду кошсонор болмок.же бизде аэропорт болгонун билишпесе деле керек.Кыргызстанда университет барбы деп сураган акмактар да коп.
0
UvE
2010-11-09 15:03:49
Кызык, аталган Хитроу, Шарль де Голь ж.б. аэропорттор начар деп эсептелсе, анда биздин Манас каяка барат? Алардын алдында биздин аэропорт жер тамдай эле болуп калат да.
0
№ 418, 5-11-ноябрь, 2010-жыл.
БАШКЫ БЕТ
СОҢКУ КАБАР
СУПЕР-ИНФО
SUPER.KG ВИДЕО
МЕДИА-ПОРТАЛ
Кинозал
ЖЫЛНААМА
Суперстан